Bezpieczeństwo dotyczy każdego – zarówno kierującego samochodem do użytku codziennego, jak i na przykład zawodowego kierowcy taksówki. Jakie są systemy bezpieczeństwa w samochodach? W dalszej części opisaliśmy te, które zostały zastosowane w taksówkach eM Taxi Lublin.
Przeciwblokujący układ hamujący (ABS)
System ABS (ang. Antilock Braking System) zapobiega blokowaniu się hamulców podczas hamowania. W normalnych warunkach hamowania kierowca steruje hamulcami, jednak podczas hamowania awaryjnego lub na śliskiej nawierzchni, gdy kierowca zbliża się do zablokowania kół, rolę tę przejmuje układ przeciwblokujący. Układ ABS moduluje ciśnienie w przewodzie hamulcowym niezależnie od siły nacisku na pedał hamulca, aby przywrócić prędkość obrotową kół do zakresu poślizgu niezbędnego do uzyskania optymalnej skuteczności hamowania. W samochodach eM Taxi Lublin układ ABS nie dopuszcza do pełnego zablokowania kół podczas hamowania. Mówiąc prościej, podczas nagłego hamowania koło nie blokuje się nawet przy pełnym wciśnięciu pedału hamulca, a więc nie dochodzi do poślizgu. Dzięki temu kierowca, w tym kierowca taksówki może łatwiej kontrolować samochód, nawet na drogach o niskiej przyczepności, takich jak deszcz, śnieg czy błoto.
Brake Assist System (BAS)
Wspomaganie hamowania (BA lub BAS) lub wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA), to terminy oznaczające technologię samochodowego układu hamulcowego, które zwiększają siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych. System Brake Assist wykrywa okoliczności, w których wymagane jest hamowanie awaryjne, mierząc prędkość, z jaką wciskany jest pedał hamulca. Niektóre systemy biorą dodatkowo pod uwagę szybkość, z jaką zwalniany jest pedał przyspieszenia, napinając wstępnie hamulce w przypadku zauważenia „panicznego zwolnienia” pedału przyspieszenia. Z relacji kierowców taksówek w Lublinie wiemy, że w przypadku wykrycia hamowania panicznego, system Brake Assist automatycznie rozwija maksymalne wzmocnienie hamulców, aby złagodzić tendencję kierowcy do hamowania bez wystarczającej siły. Wykazano, że dzięki temu system Brake Assist znacznie skraca drogę hamowania (w niektórych badaniach nawet o 20%). System wspomagania hamulców nie jest więc ani autonomicznym systemem hamowania awaryjnego, ani systemem antykolizyjnym, ponieważ opiera się na działaniu człowieka.
System kontroli stabilności (ESC)
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), nazywany również elektronicznym programem stabilizacji (ESP) lub dynamicznym systemem stabilizacji (CDS), to skomputeryzowana technologia poprawiająca stabilność pojazdu poprzez wykrywanie i ograniczanie utraty przyczepności (poślizgu). System ten sprawdza się w tradycyjnych pojazdach oraz w samochodach hybrydowych, którymi dysponuje eM Taxi Lublin. Gdy układ ESC wykryje utratę panowania nad pojazdem, automatycznie uruchamia hamulce, aby pomóc w skierowaniu pojazdu tam, gdzie kierowca zamierza jechać. Hamulce są automatycznie uruchamiane dla poszczególnych kół, np. dla zewnętrznego koła przedniego, aby przeciwdziałać nadsterowności lub dla wewnętrznego koła tylnego, aby przeciwdziałać podsterowności. Niektóre układy ESC zmniejszają również moc silnika do czasu odzyskania kontroli nad pojazdem. Układ ESC nie poprawia osiągów pojazdu na zakrętach; pomaga natomiast zmniejszyć prawdopodobieństwo utraty kontroli nad pojazdem przez kierowcę.
Dlaczego stosuje się dodatkowe systemy bezpieczeństwa?
Dodatkowe systemy bezpieczeństwa stosuje się, ponieważ możliwości człowieka jako elementu realizującego sterowanie w układzie kierowca – pojazd – otoczenie są ograniczone, głównie ze względu na możliwości organizmu ludzkiego. Stąd istnieje konieczność wspomagania działań człowieka przez różnego rodzaju automatyczno-elektroniczne systemy bezpieczeństwa, zbierające dane o ruchu pojazdu, analizujące je, identyfikujące zagrożenia i w razie potrzeby ostrzegające kierowcę lub korygujące jego błędy.